Despre rolul adversarilor puternici

În fața bătrânului înțelept se prezentă un vizitator. Era un bărbat de vreo treizeci de ani.
– Bine te-am găsit! Am venit să cer sfatul dumitale.
– Foarte bine, răspunse bătrânul. Spune-mi ce te neliniștește!
– Sunt vânzător de carne. La mine în oraș, am un mic magazin pe care l-am moștenit de la tatăl meu, iar tatăl meu, la rândul său, l-a moștenit de la bunicul meu. Deci, avem o tradiție de familie în această afacere. Profitul nu e atât de mare dar îmi ajunge să-mi întrețin familia. Însă, de curând, în oraș a venit un străin care a deschis și el un magazin de carne. Acum, nu mai pot dormi nopțile: mă gândesc doar la el. Vânzările mele scad văzând cu ochii. Dacă treaba va continua așa, în scurt timp, mă voi ruina. Mi-e frică, nu știu ce să fac.
Bătrânul îl ascultă calm și spuse:
– Acum, ascultă sfatul meu! În fiecare dimineață, când te trezești, binecuvântează-l pe concurentul tău! Iar, în același timp, ai grijă și gândește-te mai mult la afacerea ta și la clienții tăi!
– Cum adică să-l binecuvântez pe rivalul meu?! Din cauza lui mi se trag toate aceste probleme…
– Fă așa cum ți-am spus și vei reuși! spuse bătrânul…
Omul plecă. Hotărî să urmeze sfatul bătrânului în prima perioadă de timp. Oricum nu avea altă soluție. În fiecare dimineață, se trezea, îl binecuvânta pe concurentul său, iar apoi, se ducea la magazin și muncea cu mai mult suflet. Se străduia să îl facă pe fiecare client mulțumit. A început să aleagă mai bine carnea pe care o vinde. Cu timpul, au crescut calitatea mărfii și a vânzărilor.
Oamenii mulțumiți lăudau magazinul și vestea despre el s-a răspândit repede în împrejurimi. Au început să vină oameni și din localitățile vecine să cumpere carne. Afacerea a început să crească.
A aflat că și magazinul concurentului său nu o ducea rău. Dar, deja, nu-l mai chinuiau atât de mult grijile legate de acesta. Continua să-l binecuvânteze în fiecare dimineață.
Timp de câteva luni, adună bani și, într-o zi, deschise alături de el, un magazin de legume. Profitul se dublă. Bani veneau din ce în ce mai mulți, așa că, peste un timp, mai deschise un magazin, apoi încă unul…
Trecură mulți ani. El era deja un mare afacerist. Avea multe case, pământuri, fabrici. Odată, cineva îl întrebă cum a ajuns atât de bogat iar el răspunse:
– Binecuvântat să fie concurentul meu, cel care a deschis și el un magazin de carne la mine în oraș…

2 responses to this post.

  1. Moldova fără comuniști, Moldova fără Voronin

    Răspunde

Lasă un răspuns

