De ce nu îmi place biserica (ortodoxă)

În primul rând, pentru că s-a transformat într-o afacere. Și încă una foarte prosperă pentru cei care o practică. Cred că scopul inițial al apariției lăcașelor de cult nu era cel de a scurge populația de bani, ci de a oferi oamenilor un loc în care să comunice cu Dumnezeu în singurătate, fără intermediari. Însă, pe parcurs, biserica, devenind unul din locurile cele mai importante ale comunității și înrădăcinându-se din ce în ce mai adânc în mentalitatea oamenilor, limitându-le libertatea de gândire, a ajuns să fie o afacere. Anume setea de putere și dorința de îmbogățire a preoților a denaturat religia ortodoxă care, inițial, era bazată pe etică iar, în prezent, pe ritualuri. A fi religios, în zilele noastre, din păcate, nu înseamnă a fi cuminte ci a respecta anumite ritualuri impuse de biserică. Cu alte cuvinte, după standardele lor, un ateu care duce o viață simplă, trăind în pace cu toată lumea, respectându-i pe toți, este mai păcătos decât un om agresiv, care consumă mult alcool, care își bate soția și copiii dar care vine la biserică duminica și participă la niște ritualuri…
În cele mai importante momente ale vieții sale (naștere, căsătorie, moarte, sfințirea casei ș.a.), omul comunică prin intermediul bisericii cu Dumnezeu. Și nu ar fi fost vreo problemă, dacă ar fi pe gratis… Desigur, sunt și preoții oameni și au și ei nevoi materiale. Nu aș fi fost împotriva unor donații din partea enoriașilor care să le poată asigura un minim necesar, însă Mercedesurile cu care se plimbă episcopii și vilele acestora depășesc cu mult noțiunea de minim necesar…
Însâși lucrarea fundamentală pe care ei o promovează – Biblia, descrie o istorie când Iisus Hristos a avut posibil unicul moment de furie atunci când a alungat comercianții din Templul din Ierusalim, zicând că accesul la Dumnezeu nu se face prin intermediul banilor. Ipotetic vorbind, ce ar face Iisus dacă ar vedea comerțul pe care îl practică biserica ortodoxă moldovenească?
Toți adepții ortodoxiei din Moldova, pur și simplu ignoră faptul că biserica practică un adevărat comerț…
Alt motiv pentru care nu îmi place biserica este faptul că se străduie să limiteze libertatea de gândire și de afirmare a oamenilor. Explicația este simplă: cu cât omul este mai limitat, cu atât este mai ușor de controlat, iar biserica de la noi și adepții ei suferă de o puternică sete de putere. De aceea s-au activizat atât de mult, uneori ajungând și la violență, atunci când în societatea noastră au apărut tendințe de liberalizare: pentru că și-au văzut în pericol controlul asupra poporului.
Ultimul exemplu este lupta împotriva recunoașterii drepturilor minorităților sexuale. Este un subiect care îi irită pe toți fanații religioși. Invadează, pur și simplu internetul cu mesaje în care își exprimă ura față de acest fenomen și aceste persoane. Dar ei știu că nu homosexualitatea este problema de fond (în Moldova nu cred că sunt mai mult de 100 de homosexuali, deci este un fenomen infim, la o scară foarte mică) ci anume libertatea de afirmare a omului. Această libertate depășește limitele impuse de biserică. Fără această libertate, societatea și omul nu poate progresa. Întreg progresul omenirii a fost posibil anume datorită libertății omului și tendinței sale de a se autodepăși. Lapotopurile de care chiar fanații religioși deja nu se mai pot despărți, sunt produsele progresului, la fel cum e și Mercedesul Mitropolitului Vladimir.
Dacă nu ar fi fost acea libertate de gândire, lumea ar fi fost cu mult mai înapoiată din toate punctele de vedere (bisericii, desigur, acest lucru îi convine). Anume depășirea limitelor impuse de biserică, începând cu epoca umanismului și finalizând cu revoluția sexuală din secolul XX (anume în cadrul acestei revoluții a luat amploare mișcarea gay) a adus lumea într-un progres tehnologic fără precedent. Fără libertate, inclusiv cea sexuală, acest lucru nu ar fi fost posibil.
Desigur, bisericii nu îi convine libertatea individului, pentru că, după cum am mai spus, o privează de posibilitatea de a-l controla. De aceea, biserica duce o luptă intensă de combatere a libertății omului, mai nou, a libertății sexuale care are o puternică influență în psihologia omului.
Fiecare om are necesități sexuale. Aceste necesități sunt diferite, dar limitarea lor și inhibarea provoacă traume psihice și duce la limitarea libertății de gândire și a rațiunii (elementului care ne-a diferențiat de restul animalelor) în favoarea gândirii pe bază de emoții. Cu alte cuvinte, omul are o stare psihologică normală doar atunci când nu îi sunt perturbate necesitățile sexuale. Anume recunoașterea libertății sexuale a omului a dorit Uniunea Europeană de la noi atunci când dat condiția să adoptăm o lege de oprire a discriminării homosexualilor și nu pentru că așa e moda în Uniunea Europeană.
Desigur, nedorind oameni liberi, ortodocșii de la noi au început să îi sperie cu scenarii apocaliptice pentru poporul nostru, scenarii care nu se bazează pe nimic concret. Chiar și Uniunea Europeană și Statele Unite sunt niște sisteme în stare de putrefacție, în opinia lor. Tot cam așa priveau în paiul din ochiul acestora și sovieticii care spălau creierii populației zicând că lumea ”burghezo-capitalistă” se va prăbuși în curând. Rezultatul l-am văzut cu toții…
Desigur, adepții bisericii luptă nu numai pentru îngrădirea libertății sexuale a omului, ci și a altor libertăți: de exemplu, încercarea ridicolă a preoților de a bloca accesul spectatorilor în cinematograful ”Patria” atunci când se difuza filmul ”Codul da Vinci”. Pentru că nu le place când oamenii gândesc altfel…
Anume biserica are o influență importantă în mentalitatea moldoveanului. Anume mentalitatea, modul de a gândi este cea mai mare problemă a moldovenilor. Ea este cauza multor probleme cu care ne confruntăm și soluția ar fi schimbarea ei. În general, mentalitatea moldovenilor este influențată de trei factori importanți:
– consumul excesiv de alcool,
– principile lumii interlope rusești,
– conservatorismul care este alimentat de biserică și care împiedică apariția elementelor inovatoare în modul nostru de gândire deci ne limitează libertatea. Acest conservatorism este mai accentuat în mediul rural.
Nu îmi place biserica pentru că este din ce în ce mai însetată de putere. Într-un stat democratic, religia este separată de politic. La noi, reprezentanții bisericii luptă din ce în ce mai mult să participe la procesul de luare a deciziilor politice. Prin aceste acțiuni, ei aduc un atentat Constituției Republicii Moldova care spune că Republica Moldova este un stat laic.
Astfel, în procesul de învățământ a fost introdus oiectul ”bazele ortodoxiei”. Pentru ce? Pentru a-și înrădăcina ideile în gândirea omului încă de când e copil, limitându-i astfel libertatea și posibilitatea de a alege. Iar statul, în loc să încerce promovarea spiritului de antreprenoriat în rândul tinerilor (întrebați-l pe un elev din clasa a 12-a care este diferența dintre pasive și active), promovează însușirea de către tineri a niște ritualuri care nu îl vor ajuta în viață mai mult decât, de exemplu, niște ritualuri ale unor triburi din Oceania.
Biserica, în rostul existenței sale, nu trebuie să aibă nicidecum roluri politice. Alte instituții sunt menite să aibă acest rol. Biserica trebuie doar să aibă un rol de satisfacere a unor nevoi spirituale a oamenilor. Noi trăim în era informațională și am aflat demult că lumea are mai mult de 7000 de ani și pământul nu e centrul universului. Astfel, biserica nu mai poate avea rolul de a conduce societatea noastră.
Desigur, fanații ortodocși denaturează mult realitatea, zicând că fără biserică noi ne vom pierde ca națiune. Ca exemplu, ei ne dau istoria: biserica a fost un element de fond în constituirea și supraviețuirea poporului nostru în fața numeroșilor factori externi. În prisma istoriei, ei au într-o mare măsură dreptate (am îndoieli doar în privința slavilor de răsărit care au trecut la creștinism la sfârșitul secolului X și poporul român a rezistat încercărilor lor ulterioare de asimilare, deci nu caracterul ortodox a fost ce l care ne-a diferențiat de ei). Dar au trecut acele perioade istorice și noi am reușit să ne formăm și să ne afirmăm ca popor. Acum ne aflăm într-o altă perioadă istorică și avem alte realități în care biserica nu ne mai poate ajuta să ne afirmăm ca națiune.
Ca în pilda următoare: un om trebuia să ajungă din localitatea A în localitatea B. După ce s-a pornit și a mers o bună bucată de drum, a ajuns la un râu lat și adânc, pe care nu îl putea trece înot. De aceea, a construit o plută din niște tulpini de copaci și, cu ajutorul ei, a trecut râul. Fără acea plută, omul nu ar fi putut traversa râul. Dar, după ce l-a traversat, omul a lăsat pluta la marginea râului și nu a luat-o cu el în spate pentru că era grea și și-a continuat drumul.
La fel și religia ortodoxă. Ne-a ajutat cândva să ne formăm și să ne afirmăm ca națiune dar acest râu a fost deja trecut. Acum trăim în altă epocă, cu noi provocări, cărora religia ortodoxă nu le mai poate face față. Pentru că dacă dorim să aflăm natura existenței lumii, ne sprijinim pe știință, și nu pe argumentele bibliei care sunt fără logică și antiștiințifice.
Fundamentaliștii ortodocși încearcă să nege realizările științei pe care o consideră ”o treabă a lui Satan”.
Noi ne vom putea afirma ca români și fără elementul ortodox. Chiar în România, paradoxal, partea cea mai puțin ortodoxă, Transilvania, este și cea mai dezvoltată, pe când regiunea cea mai ”ortodoxizată”, Moldova, e și cea mai săracă și are cele mai multe probleme sociale.
Nu îmi place biserica pentru că persoanele care îi apără interesele au un comportament provocator, deseori agresiv, care îi apropie de extremism.
De exemplu, cu toții își manifestă ura față de poporul evreu, acuzândul de toate necazurile care s-au abătut asupra poporului român. Instigarea la ură între popoare, într-un stat democratic, este o infracțiune gravă.
Adepții ortodoxiei nu admit un alt mod de gândire decât cel din limitele impuse de biserică. Alte elemente, după ei, sunt pur și simplu diabolice și trebuie distruse cu orice preț chiar și prin violență. Mulți dintre ei se consideră urmașii Legiunii Arhanghelului Mihail care, în trecut, a fost o organizație religioasă extremistă.
Fanații religioși ortodocși promovează prin acțiunile lor, ură și violență. În Biblie (lucrarea pe care ei pretind că o respectă) ura este descrisă ca un păcat și o unealtă a diavolului. Deci, conform propriilor standarde, ei înșiși sunt sclavii diavolului…
Adepții ortodoxiei pledează împotriva modelului democratic, prorocind statelor care îl practică un viitor apocaliptic (bazându-se pe niște teorii demografice exagerate) și propun modelul propriu de organizare a societății: un model totalitar, în care individul nu are dreptul de a gândi mai mult de o anumită limită, un model care admite violența și superioritatea bărbatului asupra femeii.
După cele scrise, vreau să mai spun că ar fi o greșeală mare să cădem în cealaltă extremă, nu trebuie să excludem în totalitate rolul bisericii din societatea noastră pentru că omul are și necesități spirituale și ar fi o măsură extremistă privarea omului de satisfacerea acestei necesități. Vreau să mai spun că nu toți reprezentanții ortodoxiei au viziuni extremiste, dimpotrivă, majoritatea dintre ei sunt oameni de treabă care urmăresc doar scopul îmbogățirii spirituale.
Dar, ca sistem, biserica ortodoxă din țara noastră își depășește cu mult funcțiile sale inițiale: cel de a promova pacea în rândul societății…

Anunțuri

2 responses to this post.

  1. Posted by liudutza on Martie 18, 2011 at 8:02 am

    bine, d-le, dar ce poti spune despre bisericile catolice? care nici nu se compara cu cele ortodoxe dupa bogatie? Puterea lor de a manipula masele s-a sfarsit inca prin evul mediu. catolicii din toata lumea sunt evlaviosi si in acelasi timp fac donatii, dar nu se dezic de biserica nici intr-un caz.

    Răspunde

    • Cu bisericile catolice chiar nu am nimic. Pur si simplu, viziunea mea nu s-a confruntat niciodata cu cea a catolicilor. Nu sunt familiarizat cu catolicismul atat de mult ca in cazul ortodoxiei. Din cate stiu din cultura generala, catolicismul e mult mai tolerant. Dar cand m-am referit la biserica, am avut in vedere biserica ortodoxa din Republica Moldova, pentru ca cea catolica, practic, lipseste. Da, aici se vede ca am comis o greseala (pe care o elimin imediat) de exprimare pentru ca biserica este un termen mai general decat ortodoxia.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: