Parabola lui Buddha

Odată Buddha trecea cu discipolii săi pe lângă un sat în care locuiau oponenți ai budismului. Locuitorii satului au ieșit din case, i-au încercuit pe Buddha și discipoli și au început să îi insulte. Discipolii s-au iritat și au început să le răspundă cu aceeași monedă. Dar cuvintele lui Buddha i-au uimit atât pe ucenici cât și pe localnici.

– M-ați dezamăgit, le-a spus discipolilor. Acești oameni își fac treaba lor. Ei sunt înfuriați. Ei cred că eu sunt dușmanul religiei și valorilor lor morale.  Acești oameni mă insultă și aceasta este normal. Dar voi de ce vă enervați? De ce ați permis acestor oameni să vă manipuleze? Sunteți voi oare liberi?

Locuitorii satului nu s-au așteptat la o asemenea reacție. Au rămas uimiți și au tăcut. Acum Buddha s-a întors către ei:

– Ați spus totul? Dacă nu ați spus totul, veți avea ocazia să o faceți atunci când ne vom întoarce.

Oamenii atunci l-au întrebat:

– Noi te-am insultat. De ce nu ne porți pică?

– Voi sunteți oameni liberi și ceea ce ați făcut este dreptul vostru. Eu nu reacționez la așa ceva. Și eu sunt un om liber. Nimic nu mă poate forța să reacționez și nimeni nu poate să mă influențeze și să mă manipuleze. Eu sunt stăpânul comportamentului meu. Acțiunile mele decurg din interiorul meu. Iar acum doresc să vă dau o întrebare. Locuitorii satului vecin m-au întâmpinat cu flori, fructe și alte dulciuri. Eu le-am spus : ”Mulțumesc, dar noi am mancat astăzi deja. Luați înapoi aceste daruri cu binecuvântarea mea! Noi nu le putem lua, noi nu luăm cu noi mâncare”. Acum vă întreb pe voi: ce vor face ei cu acele bunuri pe care noi nu le-am acceptat?

Un om din mulțime a spus:

– Posibil, le vor lua acasă și le vor da familiilor și copiilor lor.

Buddha a zâmbit:

– Ce veți face voi cu insultele și blestemele voastre? Eu nu le accept. Dacă eu refuz acele fructe și dulciuri, atunci ei trebuie să le ia înapoi. Ce veți face voi? Eu resping insultele voastre, așa că voi luați-le acasă și faceși ce doriți cu ele!

One response to this post.

  1. Buddha, Isus, Alah… tot una. Vorbesc cu creștinii și-mi zic că gândesc ca musulmanii, ăștia-mi zic că mi-s buddhistă. Ridic din umeri și zâmbesc, că tot om sunt.🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

